torsdag 30. oktober 2008

kunnskap gir superkrefter

ungdomstiden i bangladesh er svært annerledes fra det som regnes som undgomstid i Norge. Her i Norge handler ting veldig mye om å få utnyttet ungdoms tiden i form av fester, og kanskje være litt rebelsk og bryte regler også videre. Vi er veldig heldige, og vi har stort sett ikke så mange bekymringer her til lands under ungdoms tiden. Men i bangladesh er det noe annet. Hver eneste dag må de greie å få mat på bordet, og hverdagen til en ungdom er preget av stort ansvar og mye arbeid.

Utdanning er viktig fordi det hjelper deg til å velge de jobbene du har mest lyst til. Selvfølgelig har jo den type jobb du har stor innflytelse på selve livet ditt. Jeg syns operasjon dagsverk er en fantastisk bra ting. Tenk at i fjor samlet norske elever inn over 30 millioner kroner på bare en dag. Det hadde hjulpet mye om vi kunne gjort dette flere ganger i året. I år er formålet å gi unge jenter i bangladesh utdanning, som jeg syns er en viktig sak fordi de får en sjanse til å kjempe seg ut av fattigdom, og gjøre noe ut av livet.

det å delta på OD dagen gjør at jeg føler at jeg har bidratt til et godt formål, og at jeg har gjort noe nyttig med dagen min. =)

Ingen kommentarer: