torsdag 29. januar 2009

Lyrikk


vi har nå hatt litt om lyrikk i norsken. Ordet lyrikk kommer fra det greske ordet lyra, det vil si musikkinstrumentet "lyre"... sier wikipedia
men jeg forbinder lyrikk mer med dikt og rim, kanskje aller mest med sangtekster som jeg stort sett kommer over hver dag. Jeg er klar over at lyrikk er en litt bredere sjanger, og en stor mengde metaforer blir brukt i lyriske tekster. innholdet i lyriske tekster er ofte knyttet til følelser.

jeg velger første del av teksten til sangen: "...and justice for all" av metallica, teksten er skrevet av bandest vokalist, james hetfield.

Halls of Justice Painted Green
Money Talking
Power Wolves Beset Your Door
Hear Them Stalking
Soon You'll Please Their Appetite
They Devour
Hammer of Justice Crushes You
Overpower

The Ultimate in Vanity
Exploiting Their Supremacy
I Can't Believe the Things You Say
I Can't Believe
I Can't Believe the Price You Pay
Nothing Can Save You

Justice Is Lost
Justice Is Raped
Justice Is Gone
Pulling Your Strings
Justice Is Done
Seeking No Truth
Winning Is All
Find it So Grim
So True
So Real

Denne sangen ble skrevet etter at bandeds bassist, cliff burton døde i en bussulykke på turne i 1986. jeg valgte akkurat denne sangen fordi jeg syns den tar opp samfunnskritiske temaer, og jeg føler samtidig at det er en dypere mening bak teksten i sangen siden den er skrevet basert på mye følelser. Metallica er mitt absolutte favoritt band, mye på grunn av en viss mening med de fleste av tekstene

Jeg tror diktet handler om maktmisbruk, penger og korrupsjon. Også tror jeg at det kan ha noe med menneskets natur å gjøre, at vi alle er ganske egoistiske, og prøver å oppnå det beste for oss selv, selvom det kanskje kan koste andre dyrt. Alle tekstene fra dette metallica albumet er meget følelsesladde, inkludert denne teksten, hvor jeg tror mye aggresjon og frustrasjon ligger bak.

Ingen kommentarer: