fredag 20. mars 2009

Reklame


Hva er reklame? tjåh, jeg er ikke helt sikker på den konkrete definisjonen, men for meg er reklame noen som prøver å selge meg noe, slik at de kan tjene penger. Jeg vil si at jeg blir veldig påvirket av reklame, selvom jeg ikke tenker så mye over det. Men hvis jeg skal kjøpe et produkt, og valget står mellom et eksemplar jeg har sett på reklame, og et jeg ikke har sett, velger jeg den første uten tvil.

reklamen jeg velger er reklamen som suser på tv for tiden.
Produktet det reklameres for er Schwarzkopf asia straight shampoo. som skal rette ut krøller og gi deg helt rett og glaansende hååår! Målgruppen for denne reklamen er naive krølltopper.

I reklamen er det i starten en dame med et langt krøllete hår som er litt vel mistenksont glansfullt som sprader over skjermen. Men dette varer ikke lenge, for hun vasker nemmelig håret i denne mirakel shampooen som gjør håret hennes så ekremt rett, men fortsatt i overkant glansfullt.

Språket i reklamen er klart og tydelig, og understreker at rettetangens dager er talte! og ikke nok med det, shampooen inneholder også bambus av et eller annet mystisk slag, helt ifra asia. De prøver også å lage en eller annen asiatisk stemning over reklamen. Håret til damen i reklamen er så skinnende at det ikke hadde vært sundt å gå med et så blendene hår i full offentlighet.

Alt i denne reklamen lover deg et liv i sus og dus, helt krøllefritt, og rettetangen kan du baaare glemme, for den har ingen hensikt lenger! De bruker også virkemidler ved å lage en asiatisk setting i reklamen, siden shampoen tross alt inneholder bambus. Mange forbinder nok asia med ro og pleie, og bambus må da bare være helt strålende for håret, siden asiaterne sier det. Jeg tror nok ikke at bambusen de bruker i shampoen er fra asia i det hele tatt, og er sikkert bare dyrket i bakhagen til fabrikk eieren av dette kyniske firmaet.

...og ja! jeg prøvde anti-krølle shampoen. jeg som den lille naive krølltoppen som jeg er røsket et eksemplar ut av butikk hyllene for å skaffe meg et rett glansende hår. MEN NEI!! jeg har aldri sett en shampo som fikk håret mitt til å bli mer fluffy enn denne shampoen, og den rettet ikke ut krøllene i det heele taaatt! og jeg som trodde nesten at jeg kunne kaste den gode gamle rettetanga var nødt til å se meg slått av den mektige reklame bransjen. det var 34 kroner jeg ALDRI FÅR IGJEN!!

Ingen kommentarer: